میزان مشارکت در خراسان رضوی تا ساعت ۱۸:۳۰ به ۳۰ درصد رسید خبرنگار نیویورک تایمز خطاب به مجری صداوسیما: انشالا نجف ببینمت ویدئو | شهروندان مشهدی، دست‌اندرکاران صندوق‌های اخذ رأی ویدئو | توصیه‌های على‌اکبر صالحى به آن‌هایی که هنوز تصمیمى براى رأى‌دادن نگرفته‌اند عذرخواهی وزیر کشور از ایرانیان خارج‌ازکشور که امکان شرکت در انتخابات را نداشته‌اند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تا چه ساعتی تمدید شد؟ تاکنون در خراسان‌رضوی، ٨۵ درصد افراد با کارت‌ملی و ١۵ درصد با شناسنامه رأی دادند ماجرای جمع‌آوری سازه تبلیغاتی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد چه بود؟ اطلاعیه شماره ۲۱ و ۲۲ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) رئیس کمیته آموزش ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: شبیه‌سازی فرایند انتخابات چند روز قبل از آغاز رأی‌گیری، در مشهد انجام شد + فیلم پلیس فتا تهران خبر داد: احضار ۴ نفر به‌دلیل دست‌کاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی بیشترین تخلفات انتخاباتی در مشهد تاکنون شامل چه مواردی بوده است؟ گزارش المیادین از برگزاری انتخابات در ایران ۴۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور کاندیدا‌ها کجا رأی دادند و پس از آن چه کردند؟ + عکس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مشارکت مردم در انتخابات نسبت به گذشته ٢٠ درصد افزایش یافته است در تمامی شعب اخذ رأی مشهد، امنیت کامل برقرار است ویدئو | نحوه درخواست شعبه سیار در سراسر کشور مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی: هیچ فرد واجد شرایط اخذ رأی نباید از شعبه برگردد استقرار صندوق اخذ رأی در ایستگاه مترو شریعتی مشهد
سرخط خبرها

سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است

  • کد خبر: ۲۳۵۴۹۷
  • ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان می‌گوید: انتظار و توقع ما این است که ایران به رسمیت شناختن دولت طالبان افغانستان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان اظهار داشته است که کابل پس از بررسی محور‌های نشست سوم دوحه، تصمیم گرفت که در این نشست حضور یابد. وی این تصمیم را به نفع افغانستان دانست و گفت: ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان و ایجاد زمینه برای سرمایه‌گذاری در این کشور موضوعات مهم این نشست است.

سومین نشست دوحه قرار است در روز‌های ۱۰ و ۱۱ تیرماه امسال در قطر و با حضور نمایندگان کشور‌های مختلف در مورد افغانستان برگزار شود. پیش از این ۲ دور دیگر از سلسله نشست‌های دوحه با موضوع افغانستان در قطر برگزار شده بود. در دور دوم که در بهمن سال گذشته برگزار شد، طالبان حضور نیافته بودند.

طالبان در دور دوم نشست گروه تماس منطقه‌ای در تهران مشارکت نکرد. دلایل این موضوع چه بود؟ آیا ابتکارات مطرح شده در این نشست و نشست مسکو مورد توجه طالبان خواهد بود؟

امارت اسلامی افغانستان در خصوص شرکت در برخی از نشستها، پالیسی و سیاست خود را دارد. نشست‌ها باید مبتنی بر وضعیت اقتصادی و سیاسی، هم دارای وسعت و هم اثرگذاری باشد.

هر زمانی نشستی قرار است برگزار شود، ما توقع داریم که وسعت و اثرگذاری این نشست‌ها مطرح باشد. ما در نشست‌ها بر اساس پالیسی خاص خود شرکت می‌کنیم.

در خصوص اختصاص حق آبه، طالبان هنوز هم به تعهدات خود عمل نمی‌کند. کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، در این خصوص اعلام کرده است: در سال آبی جاری در چارچوب معاده ۱۳۵۱ هجری شمسی تا به امروز نیمی از حق‌آبه ملت ایران در چارچوب این معاهده محقق شده است. آیا طالبان برنامه‌ای برای همکاری بیشتر در این زمینه با ایران دارد؟

زمانی که در افغانستان امکانات و ذخایر وجود داشته باشد، این کشور بر اساس توافقنامه و صلح نامه ۱۳۵۱، بر تعهدات خود متعهد است و بدان عمل خواهد کرد.

اما به دلیل آنکه میزان آب کم و مزارع دارای مشکلات خاص خود بود و خشکسالی همگان را متاثر کرده بود، این انتظار وجود دارد که ایران هم این موضوعات را درک کند و در یک تعامل خوب با امارت اسلامی وارد تفاهمنامه شود.

چندی پیش شما در گفتگو با شبکه طلوع نیوز، شناسایی حکومت سرپرست را حق افغانستان عنوان کرده و اعلام کردید که در صورت تحقق این امر افغانستان می‌تواند به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند، ضمن اینکه هرکشوری که در این مسیر پیش قدم شود، برای افغانستان قابل تحسین است. حتی صحبت جنابعالی این بود که ایران پیش قدم شود. این موضوع تا چه اندازه بر روابط ایران و افغانستان با توجه به اینکه بین ایران و افغانستان تعاملات رسمی وجود دارد موثر است؟ آیا از نظر شما ایران چنین موضوعی را مورد پذیرش قرار خواهد داد؟

بله موضوع به رسمیت شناختن امارت اسلامی افغانستان، حق مردم و حکومت امارت افغانستان است. در این راستا کشور‌ها باید آزادانه تصمیم بگیرند. ما از برخی کشور‌های دوست و برادر توقع بیشتری داریم که به گونه‌ای موثر با افغانستان همکاری کنند؛ کما اینکه برخی از آنها روابط دیپلماتیک خوبی داشته اند.

ما در بخش‌های وسیع و همچنین در عرصه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به همکاری خوبی دست یافته ایم و اطمینان خوبی در این زمینه وجود دارد.

اما توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است. جمهوری اسلامی باید نسبت به سایر کشورها، تعاملات بیشتری در بخش به رسمیت شناختن و اعلان آن با ما داشته باشد و این اعلان در اولویت جمهوری اسلامی ایران باشد؛ زیرا موضوع خانگی و داخلی افغانستان موضوع مردم افغانستان است که باید مورد احترام قرار گیرند.

هر کشوری باید بر اساس اصول و منافع خود و افغانستان، روابط و تعاملات خود را با افغانستان اثرگذار سازد. در همین راستا، اثرگذاری روابط میان هر دو کشور و ملت ایران و افغانستان به خصوص در عرصه تجاری و اقتصادی در منطقه و فراتر از آن قابل توجه است. بر همین اساس ما این تعاملات را مفید دانسته و اعتماد بیشتری در این زمینه داریم و تا افزایش بیشتر این روابط حرکت خواهیم کرد.

رحمت‌الله فیضان، معاون نمایندگی وزارت امور خارجه طالبان در هرات ایجاد مدل حکومت همه شمول را مدل حکومت داری فساد و حکومتی تک قومی را با دوام خوانده است. دیدگاه شما در خصوص این سخن چیست؟ آیا از نگاه طالبان دولت واقعی افغاستان و آنچه که به سود این گروه است، آن چیزی است که اکنون می‌بینیم؟

موضوعات تشکیل حکومت، چگونگی نظام حکومت، شمولیت و عدم شمولیت، اختصاصی و متعلق به افغان‌ها است و به کشور دیگری تعلق ندارد. بر همین اساس، کشور‌های دیگر نباید در این موارد دخالت کنند و توقع ما این است که روابط و تعاملات کشور‌های مختلف با افغانستان همانند یک کشور مستقل و آزاد باشد که این موضوع به نفع دولت‌ها تمام می‌شود.

به دلیل نظریات مختلف از سوی احزاب مختلف، افغانستان دچار ناکامی و تجربیات تلخ در قبل بوده و مشکلات زیاد غیر قابل تحمل از این منظرقابل مشاهده بوده است. ما خواهان این مسئله هستیم که افغانستان یک دست و یکپارچه و دارای حکومت واحد باشد و حاکمیت از نظریه واحد برخوردار باشد تا مردمی که به دلیل اختلافات از سالیان گذشته به دلیل دچار آسیب شده اند، بسیج شوند و در یک نقطه با یکدیگر به تفاهم دست یابند.

جنابعالی به فرانس ۲۴ گفتید که در نشست دوحه شرکت خواهید کرد، چرا طالبان در نشست دوحه که سومین نشست از این نوع است حاضر به مشارکت هستند، در حالی که در دو نشست قبلی مشارکت نکردند. حکومت طالبان در چه سطحی مشارکت خواهند کرد؟

تا به حال این تصمیم گرفته شده که در نشست آینده دوحه، افغانستان شرکت کند؛ به شرطی که شرایط امارت اسلامی پذیرفته شود. آن شرایط این است که نشست معنادار و موضوعاتی مانند پیشرفت اقتصادی، دستاورد‌های افغانستان و مواد مخدر مطرح شود. موضوعاتی که در رسانه‌ها منتشر شده که ما شروطی را اعلام کرده ایم، درست نیست. ما تا برگزاری نشست منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه تغییراتی به وجود می‌آید.

منبع: تابناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->